Sociaal tarief voor elektriciteit, aardgas of warmte


SteunmaatregelenHet sociaal tarief voor energie is een gunstig tarief voor elektriciteit, aardgas of warmte. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.

Het sociaal tarief wordt in de meeste gevallen automatisch toegekend en dan hoef je dus zelf geen stappen te ondernemen. Het is de FOD Economie die om de drie maanden aan de energieleverancier meedeelt welke klanten recht hebben op het sociaal tarief.

Maar opgelet, soms heb je recht op het sociaal tarief, maar wordt dat toch niet automatisch toegekend. Daar zijn doorgaans 2 redenen voor:

  • jouw persoonsgegevens in het klantenbestand van de energieleverancier komen niet overeen met je gegevens in het Rijksregister (bv. verkeers gespelde naam, verkeerde geboortedatum, enz.). Contacteer je energieleverancier om je persoonsgegevens na te kijken en eventueel te laten aanpassen. Geef je rijksregisternummer door. Dit nummer vind je op de achterzijde van je identiteitskaart.

  • Je hebt recht op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen, maar je moet deze nog aanvragen bij het ziekenfonds. In dit geval neem je best contact op met de mutualiteit. Van februari '21 tot eind maart '23 hebben personen met een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen ook recht op het sociaal tarief voor aardgas en elektriciteit voor eigen gebruik.


Meer info vind je op:

 

Wie aanspraak maakt op het sociaal tarief, is een ‘beschermde klant’ of ‘beschermde afnemer’ en heeft ook recht op andere voordelen en premies voor beschermde afnemers (zoals een gratis energiescan, een kortingsbon voor de aankoop van energiezuinige toestellen, enz.).

Contact