Lena - deskundige ICT

"De veelzijdigheid van een stadsbestuur maakt van mijn job een fijne uitdaging."

Lena - deskundige ICTSinds april '21 werkt Lena als deskundige ICT voor de stad Tienen, na 22 jaar als ICT'er in de privésector gewerkt te hebben.

Je werkt bij de dienst ICT. Wat doen jullie precies?

De dienst ICT is verantwoordelijk voor de werking en het onderhoud van de computernetwerksystemen en alles wat daaraan gerelateerd is. Ons team bestaat uit vier collega’s. Twee administratieve medewerkers staan in voor de klantensupport en geven bijstand m.b.t. dienstspecifieke software. Ik ben deskundige ICT en hou me bezig met projecten, voornamelijk in het kader van digitalisering, maar ook met alles wat gerelateerd is met Microsoft en op dit moment ook telefonie. Ons diensthoofd werkt ook aan projecten, maar dan eerder op het vlak van infrastructuur, zoals bv. het netwerksysteem.

Kan je wat meer toelichting geven over jouw projecten?

Op dit moment zitten we volop in een migratie van de telefonie naar Microsoft Teams. Daar komt veel bij kijken: de contacten met Proximus, de technische configuratie, de gesprekken met de beleidsmensen en met de diensten zelf, de inplanning van de opleidingen en van de migratie zelf, alle nazorg, ... Het volledige traject beheren maakt het op zich ook interessant.

Werk je vooral zelfstandig of in team?

We werken als team heel goed samen. Niemand is verlegen om een vraag te stellen, maar iedereen is ook zelfstandig genoeg om het eerst zelf proberen uit te zoeken. Er is een hele goede sfeer en samenwerking. Iedereen respecteert elkaar en wordt behandeld op hetzelfde niveau. We zijn compatibel en complementair. Voor mij is dat écht een meerwaarde. Het is ook fijn om te kunnen sparren met de collega's, ieder met hun specialiteit. De ‘ieder voor zich’-mentaliteit die ik in eerdere ICT-jobs wel ervaarde, is hier totaal niet aan de orde.

Wat vind je het leukst aan je job?

Ik vind het heel boeiend om van dichtbij de werking van een stad te mogen ervaren. In mijn projecten kom ik bij alle diensten en spreek ik met alle medewerkers, niet alleen met de diensthoofden. Sinds ik hier werk, voel ik me veel meer betrokken bij Tienen.

Wat zijn de grootste uitdagingen?

Een stad is een complexe omgeving met heel diverse diensten, zoals bv. een zwembad, een financiële dienst, een maatschappelijke dienst, …. Iedereen werkt anders. Zeker op ICT-vlak willen we graag een uniforme werkwijze implementeren en processen standaardiseren en dat is een uitdaging. Maar het is ook net de diversiteit en de veelzijdigheid die het werken in een stadsbestuur heel interessant maakt.

Waarom heb je gekozen voor de stad Tienen als werkgever?

Ik vond het in de eerste plaats een heel interessante vacature. Ik had vooral technische ICT-ervaring, maar het projectmatige in deze functie sprak me echt aan. Betrokken zijn bij het beleid, the bigger picture kunnen zien en erover kunnen nadenken, dat wou ik doen.

De stad Tienen is een interessante omgeving om in te werken. Als deskundige ICT heb je inspraak in de richting die de stad uitgaat en kan je ook beleidsmatig adviezen geven. Mijn huidige job biedt me zoveel meer meerwaarde dan alles wat ik ervoor heb gedaan.

Je kunt hier ook echt iets betekenen voor mensen. Stel je voor dat de maatschappelijk werkers dankzij jouw inbreng efficiënter kunnen werken. Dan kunnen er meer burgers geholpen worden. Het gevoel zinvol bezig te zijn omdat ik in mijn job echt het verschil kan maken voor mensen, dat geeft me zoveel voldoening.

Mijn loonpakket is weliswaar wat minder dan in mijn vorige job, maar ik kijk naar het totaalpakket en dat zit hier helemaal goed. Bovendien is het onbetaalbaar om dicht bij huis te kunnen werken.

Ik voel me nu ook een ambassadeur voor mijn stad. Ook dat is een vorm van engagement die ik in mijn vorige jobs niet had.

 

Ook zin in een job bij de stad Tienen? Raadpleeg onze vacatures op www.tienen.be/vacatures.