Music for specials brengt kerstmuziek

Music for specials is misschien wel de meest bijzondere opleiding aan de Academie Regio Tienen. Mensen die buiten het reguliere muziekonderwijs vallen, kunnen in deze opleiding een plek krijgen. Momenteel zijn er 80 leerlingen ingeschreven. Hun enthousiaste leerkracht Eva Dereymaeker legt uit hoe ze haar lessen aanpakt.

Dag Eva, voor wie is music for specials bedoeld?

Je mag aan de lessen deelnemen als je een attest hebt dat aanduidt waarom je niet het reguliere pad kan volgen. Dat kunnen zeer uiteenlopende redenen zijn. Ik heb ook een aantal mensen die zelf geen instrument kunnen spelen, maar puur voor de beleving komen. Onze directeur is daar zeer breeddenkend in.

Even over jezelf. Hoe ben je begonnen met deze lessen?

Ik ben er ingerold door mijn mama die les gaf in Oud-Heverlee. Een van de mama’s kwam op oudercontact met een kindje met een beperking en vertelde dat ze het zo jammer vond dat hij niet naar de muziekschool kon. Hij wou dat zelf heel erg graag.

Ik heb conservatorium gedaan en ik heb altijd als student gewerkt in verenigingen voor muziek met mensen met een beperking. Dus mijn mama was ervan overtuigd dat ik die jongen goed zou kunnen begeleiden. En zo is het begonnen voor mij. Later ben ik dan bij de muziekacademie van Tienen terecht gekomen. Ondertussen zijn we 14 jaar verder. Ik doe het nog steeds met hart en ziel.

Hoe pak je de lessen aan?

De lessen zijn altijd op maat. Ik volg geen vast boek. Als we een leerling hebben die piano of viool speelt of zingt, passen we de lessen daaraan aan. Ik maak voor iedereen partituren op maat en we plakken het in ieders eigen boek.

 

De lessen zijn altijd op maat. Ik volg geen vast boek. Als we een leerling hebben die piano of viool speelt of zingt, passen we de lessen daaraan aan.

 

Je hebt 80 leerlingen. Ik kan me voorstellen dat je ze niet allemaal tegelijk ziet?

Ik probeer de klasgroepen zo klein mogelijk gehouden. Zo probeer ik ervoor te zorgen dat iedereen zo veel mogelijk individuele begeleiding kan krijgen.

Er zijn ook enkele individuele momenten, voor mensen die echt moeite hebben met groepen of die geen geschikte partner vinden om mee te combineren. Leerlingen voor wie het fysiek niet mogelijk is om te komen, kunnen ook online hun les volgen. Maar ik vind het belangrijk om hen zoveel mogelijk in levende lijve te kunnen begeleiden.

Waarom vind je dat zo belangrijk?

Het helpt enorm bij hun integratie. De mensen van het secretariaat in ART kennen mijn leerlingen intussen en doen vaak een praatje met hen. Ze vinden het leuk om benaderd te worden als mensen zonder ‘beperking’. Zo leren ze ook hoe ze zich in zulke context horen te gedragen.

Ik kan dit enkel doen doordat verschillende Tiense instanties het mogelijk maken. Ik krijg veel steun van de directie, de stad staat er echt voor open.

Doe je alles zelf?

Ik sta alleen voor de klas, maar ik vind dat de academie mij heel hard steunt. Ik krijg bijvoorbeeld altijd dezelfde klas. Ik moet nooit zeuren. Zo’n lokaalwissel lijkt een detail, maar het zou telkens aanpassen zijn voor mijn leerlingen.

Ik kan dit enkel doen doordat verschillende Tiense instanties het mogelijk maken. Ik krijg veel steun van de directie, de stad staat er echt voor open. In Tienen is er een besef dat iedereen er toedoet. Ze beseffen dat mijn leerlingen op z’n minst het recht hebben tot muziekonderwijs. En dat is heel fijn om zo te kunnen werken.

Wat zijn de grootste uitdagingen?

Soms zijn mijn leerlingen onvoorspelbaar. Ik moet sommige situaties onmiddellijk kunnen oplossen. Maar ik ga met hen om zoals ik met iedereen omga en meestal werkt dat. Ik ben er me natuurlijk heel goed van bewust dat ik hen maar een uurtje zie. Dat is helemaal anders met mensen die 8 uur op hen moeten letten en hen moeten helpen met hun dagelijkse taken.

Waarom is muziek voor jouw leerlingen zo belangrijk?

Muziek oordeelt niet. De klank is wat ‘m is. Woorden zijn soms moeilijker te begrijpen, muziek komt makkelijker binnen.  Muziek brengt je in vervoering. Mijn leerlingen zijn eerlijk en authentiek en laten muziek echt toe. Het kan heel hard binnenkomen. Dat is ook wel mooi om te zien.

Wanneer is het traject van je leerlingen voor jou geslaagd?

Soms hoor ik dat ze op andere plekken amok maken, maar naast mij aan de piano zijn ze heel rustig. Je kan hen ook echt vleugels geven door ze een zelfgekozen lied te laten spelen. Ik schrijf en noteer samen met hen een bevattelijke partituur en zie ze helemaal openbloeien als het lukt om het te spelen. Mijn lessen zijn geslaagd als ik zie dat ze gelukkig zijn. Het zijn 80 verschillende leerlingen dus hun blijdschap uit zich op 80 verschillende manieren.

Muziek oordeelt niet. De klank is wat ‘m is. Woorden zijn soms moeilijker te begrijpen, muziek komt makkelijker binnen.  Muziek brengt je in vervoering.

Als afsluiter van het jaar geven ook een kerstconcert. Wat is daar zo fijn aan?

Ik denk dat het niet alleen fijn, maar ook erg helend kan zijn voor de omgeving/entourage van mijn leerlingen om hen live aan het werk te zien. De leerlingen zelf zijn ook erg trots. Zo had ik een kerel in mijn les die onlangs zei “ik ben wel leerling aan de academie van Tienen hé”. Het kerstconcert is echt hun moment de gloire, ze gedragen zich als ware sterren.

 

music for specials

 

Het kerstconcert van Music for specials vindt plaats op 20 december ’23 om 18.00 uur In Thuys van Heylessem, Beauduinstraat 100/104, 3300 Tienen. De toegang is gratis.