Zo Dichtblij: duurzaam en bruisend

7
april
2017

Van 29 april t/m 3 juni '17 schaart de stad Tienen zich achter de campagne ‘Zo Dichtblij’. Deze campagne vervangt het vroegere 'Met Belgerinkel naar de winkel'. Handelaars kunnen deelnemen en zo hun klanten aansporen om te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te komen winkelen. Verenigingen worden opgeroepen om acties rond duurzaamheid op te zetten om zo een geldprijs van 500 euro te winnen.

De Bond Beter Leefmilieu, UNIZO en de Gezinsbond organiseren van 29 april t/m 3 juni '17 de ‘Zo Dichtblij’-campagne. 'Zo Dichtblij' wil zoveel mogelijk burgers samenbrengen en warm maken om klimaatbewuster te gaan leven. Dit kan door te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te shoppen. Maar er is meer …

Oproep naar verenigingen

Verenigingen worden aangespoord om acties te ondernemen rond zes thema's:

  • Wij bouwen aan een ondernemende kern
  • Wij gaan voor een vlotte mobiliteit
  • Wij werken aan een kwaliteitsvolle, groene leefomgeving
  • Wij gaan voor gezonde, lokale voeding
  • Wij werken aan een circulaire economie
  • Wij bouwen samen aan een klimaatneutrale gemeente

Voorbeelden van acties zijn een kledingruil, een autodeelparty, een veggie kookworkshop, een energiequiz … Een nationale jury selecteert per thema één activiteit die het meest heeft bijgedragen tot de leefbaarheid van de stad. De winnaars krijgen elk een geldsom van 500 euro om hun werking te ondersteunen.

Inschrijven kan via https://www.zodichtblij.be/activiteiten/inschrijven.

Oproep handelaars

Handelaars kunnen inschrijven via www.zodichtblij.be/tienen. Zij ontvangen een pakket met affiches en tombolaloten waarmee ze klanten kunnen belonen die zich op een duurzame manier naar de winkel verplaatsen.

Klanten kunnen hun tombolalot registreren op www.zodichtblij.be om zo mooie prijzen in de wacht te slepen. Kom Winkelen in Tienen/KWIXX gooit bv. een fietscadeaubon t.w.v. 500 euro en 25 cadeaubonnen van 30 euro in de strijd. De stad Tienen deelt streekpakketten en twee jaarabonnementen voor de StadsAkker t.w.v. 200 euro uit.

Op die manier maakt ‘Zo Dichtblij’ de inwoners bewust van het belang van een bruisende kern, en wordt detailhandel, horeca én ondernemerschap in en rond de kern op de juiste plaats gestimuleerd.

Duurzaam Tienen

‘Zo Dichtblij’ sluit naadloos aan bij intentie van het stadsbestuur om van Tienen een duurzame stad te maken.
We nodigen iedereen uit hier mee werk van te maken! Meer informatie is terug te vinden op
www.zodichtblij.be of bij duurzaamheidsambtenaar Benita van Hurck, tel 016 80 57 91, benita.vanhurck@tienen.be.

Contact